Pandemija KOVID-19 vrši snažan pritisak na dugotrajni rast svetskih inovacija, verovatno kočeći neke inovativne aktivnosti, dok katalizuje domišljatost drugde, posebno u zdravstvenom sektoru, prema Globalnom indeksu inovacija (GII) 2020.
Tema GII 2020 postavlja pitanje-ko će finansirati inovacije? Ključno pitanje je kako će ekonomski pad krize KOVID-19 uticati na novoosnovana preduzeća, rizični kapital i druge tradicionalne izvore finansiranja inovacija. Mnoge vlade uspostavljaju pakete za pomoć u hitnim slučajevima kako bi ublažile uticaj zaključavanja i suočile se sa recesijom. Ali GII 2020 savetuje da dalji krugovi podrške moraju dati prioritet, a zatim proširiti podršku za inovacije, posebno za manja preduzeća i novoosnovana preduzeća koja se suočavaju sa preprekama u pristupu paketima za spasavanje.
„Brzo širenje koronavirusa širom sveta zahteva novo razmišljanje kako bi se obezbedila zajednička pobeda nad ovim najznačajnijim globalnim izazovom“, kaže generalni direktor WIPO-a Francis Guri. „Iako se svi borimo sa neposrednim ljudskim i ekonomskim efektima pandemije KOVID-19, vlade moraju da osiguraju da paketi spašavanja budu orijentisani ka budućnosti i podrže pojedince, istraživačke institute, kompanije i druge inovativnim i zajedničkim novim idejama za posao -KOVID era. Inovacije jednaka rešenja. “
U svom povezanom godišnjem rangiranju svetskih ekonomija po inovacionom kapacitetu i proizvodu, GII pokazuje međugodišnju stabilnost na vrhu, ali postepeno pomeranje prema istoku u fokusu inovacija kao grupe azijskih ekonomija - naročito Kine, Indije, Filipini i Vijetnam - su tokom godina znatno napredovali u rangiranju inovacija.
Švajcarska, Švedska, SAD, Velika Britanija i Holandija vode na listi inovacija, a druga azijska ekonomija - Republika Koreja - prvi put se pridružila prvih 10 (Singapur je na 8. mestu). U prvih 10 dominiraju zemlje sa visokim prihodima.
Celokupan izveštaj možete pronaći na sledećem linku
Podaci o Srbiji
Ekonomije gornjih srednjih dohotka
Srbija ima visoke ocene u četiri od sedam stubova GII: institucije, ljudski kapital i istraživanje, infrastruktura i rezultati znanja i tehnologije, koji su iznad proseka za gornju grupu srednjeg dohotka. Suprotno tome, Srbija postiže ispod proseka za svoju grupu prihoda u tri stuba: sofisticiranost tržišta, sofisticiranost poslovanja i kreativni rezultati.
Evropa
Srbija ostvaruje rezultate ispod regionalnog proseka u svim GII stubovima.
Srbija ima najbolje rezultate u rezultatima znanja i tehnologije, a najslabiji učinak joj je sofisticiranost tržišta.
SNAGE
Snage GII za Srbiju nalaze se u šest od sedam GII stubova.
- Institucije (45): pokazuje snagu u indikatoru Cena otkaza zbog viška (1).
- Ljudski kapital i istraživanje (59): pokazuje snage pokazatelja Odnos učenika i nastavnika (10).
- Infrastruktura (44): pokazuje snage u podstubu Ekološka održivost (20) i u pokazatelju ISO 14001 ekoloških sertifikata (4).
- Sofisticiranost poslovanja (64): prikazuje snage u pokazateljima GERD koji se finansiraju iz inostranstva (17), uvozu IKT usluga (23) i neto prilivu stranih direktnih investicija (17).
- Izlaz znanja i tehnologije (41): otkriva snagu u pokazateljima Naučni i tehnički članci (7), sertifikati kvaliteta ISO 9001 (15) i izvoz IKT usluga (12).
- Kreativni rezultati (66): pokazuje snage pokazatelja Izvoz kulturnih i kreativnih usluga (12)
SLABOSTI
GII slabosti za Srbiju nalaze se u šest od sedam GII stubova.
- Ljudski kapital i istraživanje (59): pokazuje slabosti u pokazateljima Državno finansiranje / učenik (90) i Globalne kompanije za istraživanje i razvoj (42).
- Infrastruktura (44): prikazuje slabosti u pokazatelju BDP / jedinica potrošnje energije (101).
- Sofisticiranost tržišta (101): pokazuje slabosti indikatora Tržišna kapitalizacija (72).
- Sofisticiranost poslovanja (64): pokazuje slabosti u pokazateljima GERD koje finansira preduzeće (77), stanje razvoja klastera (98), uvoz visoke tehnologije (98) i talenat za istraživanje (65).
- Rezultati i znanje i tehnologija (41): otkriva slabosti u indikatoru Potrošnja računarskog softvera (105).
- Kreativni rezultati (66): pokazuje slabosti indikatora Vrednost globalne robne marke (80).
Zaseban GII izveštaj o Srbiji možete pronaći na sledećem linku